Pavlína Kutrová
Kdo jsem?
Jsem v první řadě učitelka a práce ředitelky je až na druhém místě. Má práce mě nutí být i trochu podnikatelkou, ale tato role mi opravdu není vlastní a lidi to na mně většinou velice rychle poznají. Otevřela jsem si školu, abych mohla sama učit dobře a podle svého. Nechci být manažerem, pro kterého jsou studenti jen položky v tabulkách HR specialistů a který zná lektory jen coby fotografie v šanonu označeném CV.
Co vás můžu naučit?
V angličtině vás můžu naučit kdeco. Přípravou na zkoušky počínaje a akademickým psaním konče. Spíš jde o to, co učím ráda. Nejraději učím mluvit, zbavuji studenty strachu z mluvení a ukazuji jim, že i s malou znalostí jazyka se dá hodně vyjádřit, že není nutné a ani žádoucí s mluvením čekat na „až toho budu umět víc“, ale že mluvit se musí začít hned tady a teď.
Děti ráda učím, že udělat chybu není konec světa a že myslet je víc než znát a hledat důležitější než najít. Že ptát se není známka hlouposti a mlčeti není zlato.
Kdo je můj učitelský vzor?
Učitelské vzory mám dva. Angličtinářka ze základky Jana Gažarová, dnes Nováková. Ta mě uchvátila svým energickým projevem, nadšením a schopností přinést kus toho anglosaského světa blíž k nám v reálných obrysech. A druhý učitelský vzor je můj třídní profesor z gymnázia David Hrbek (a to by bylo na dlouhé vyprávění).
Jaká jsem učitelka?
Věřím, že dnes už dobrá. Jen bylo potřeba dostat se z vlivu veřejného školství, kde jsem působila 8 let.
Jaké jsou moje hodiny?
Komunikativní. Dobře připravené, ale zároveň plné improvizací. Při přípravách nenechávám nic náhodě, ale hodina samotná je živý organismus a každá reakce každého jednoho studenta může úplně změnit dění v učebně. Pokud výuka zůstává smysluplná, vůbec mi nevadí, že jsme neudělali nic z toho, co bylo v plánu.
Co mě na učení nejvíc baví?
U dospělých mě nejvíc baví ten společenský rozměr. To že si člověk prostě pokecá. Jazyk je forma a obsah mu dávají ti, kdo ho používají. Takto se člověk dozví spoustu zajímavých věcí.
U dětí mě nejvíc baví ta možnost nenásilně jim ukázat nové obzory a souvislosti, to že se díky angličtině můžou dozvědět třeba o Formanovi, Vlasech a válce ve Vietnamu.
Co by o mně studenti měli vědět?
Že si k nim do hodiny chodím odpočinout od papírování.
Co by o mně studenti neměli vědět?
Že si od nich chodím odpočinout k papírování.